Materiały do pracy z dziećmi w domu

  Ewelina Biskup

DZIAŁ: Polska to mój dom

TEMAT: PŁYNIE WISŁA, PŁYNIE

Kochane przedszkolaki na samym początku wysłuchajcie pieśni patriotycznej, której pierwszy wers jest tematem dzisiejszych zajęć (w załączniku znajdziecie słowa pieśni „Płynie Wisła…”).

Kilka słów o Wiśle. Posłuchajcie (rodziców bardzo poprosimy o pomoc w przeczytaniu tekstu).

Wisła bierze ona swój początek w górach, lecz nie są one tak skaliste i strome  jak np. Tatry, lecz porastają je lasy. Z Baraniej Góry – jednej z gór, wypływają dwa strumienie – Biała i Czarna Wisełka. Biała Wisełka wytryska ze skały, a że jest tam stromo, płynie szybko. Natomiast Czarna Wisełka płynie dużo wolniej po czarnej ziemi, stąd jej nazwa. Gdy Biała Wisełka łączy się z Czarną, tworzą Wisłę. Początkowo jest ona płytka i niezbyt szeroka, dopiero gdy płynie przez Polskę, dopływają do niej różne strumienie i rzeki, a dzięki temu poszerza się i pogłębia. Przepływa przez środek Polski i kieruje się do Morza Bałtyckiego.

Teraz zaprezentujemy Wam planszę dydaktyczną, na której niebieskim kolorem wyraźnie zaznaczona jest najdłuższa rzeka w Polsce czyli Wisła. Obok niej zamieściłyśmy mapę Polski. Spróbujcie z pomocą rodzica odnaleźć na mapie rzekę Wisłę i paluszkiem wskazać jej bieg od gór po morze.

„Żabki”  posłuchajcie teraz „Legendy o powstaniu Wisły”. Zapraszamy na filmik rysunkowy.

„A jak to się stało, że Biała Wisełka płynęła szybko a Czarna -wolno?” Proponujemy, abyście z pomocą rodziców wykonali doświadczenie: „Nurt”. Pokaże ono jak może zachowywać się woda wypływająca ze skały.

Potrzebujecie: 2 plastikowe kubki, tace /miskę, gruba igłę i wodę.

Rodzic wlewa wodę do kubka i robi w nim niewielką dziurkę. Wyjaśnia, że kubek to zbiornik z wodą, podobny znajduje się pod ziemią, np. pod Baranią Górą. W pierwszym kubku robi za pomocą igły kilka dziurek w rzędzie pionowym, a w drugim kubku – w poziomym. Kubki stawia w misce lub na tacy i nalewa do nich wody. Dzieci obserwują wypływającą wodę i formułują wnioski. Opisują, co widzą.

Efekt doświadczenia powinien być następujący:

Kubek 1 (dziurki w pionie) – woda płynie szybko, na różne odległości. Kubek 2 (dziurki w poziomie) – woda płynie równomiernie, spokojnie.

Kochane przedszkolaki możecie pochwalić się i przesłać swoim ciociom zdjęcia z wykonanego doświadczenia.

Po wykonaniu doświadczenia proponujemy zabawę ruchową ze wstążkami czy bibułą, z którą można poruszać się w rytm muzyki ze zmiennym tempem, podnosząc wstążki  i machając – przy tempie szybkim, przy wolnym – maszerując  -wysoko podnosząc kolana,  a ręce trzymając przy ramionach, jakby się  miało na nich plecaki, jak turyści maszerujący po górach.

Zachęcamy do wykonania pracy plastycznej- Rzeka Wisła. Dzieci mają najpierw za zadanie pokolorować kredkami mapę Polski. Mogą zaznaczyć góry, mazurskie jeziora i lasy. Następnie przedszkolaki formują z niebieskiej bibuły niewielkie kulki które przyklejają wzdłuż nurtu rzeki Wisły.

Miłego dnia i udanego, pogodnego weekendu „Żabki” 🙂


Zaloguj