Materiały do pracy z dziećmi w domu

  Ewelina Biskup

DZIAŁ: Zwierzęta na wiejskim podwórku

TEMAT: Skąd się bierze wełna?

Kochane przedszkolaki

Na samym początku zadamy Wam pytanie do doświadczenia, które wykonywaliście przy temacie „Skąd się biorą jajka?” – Czy jajko wyjęte z octu wygląda tak samo jak przed doświadczeniem? Dlaczego jajko zrobiło się gumowate?

Odpowiedź: Podczas zachodzącej reakcji między wapniem, a octem wytwarza się gaz (widoczne pęcherzyki na powierzchni jaja) – dwutlenek węgla. Twarda skorupka jajka rozpuszcza się, pozostaje jego miękka część – przeźroczysta błona, która chroni pływające w środku białko i żółtko.

Teraz możesz podświetlić jajko i dostrzec białko i żółtko. Zrzućcie jajko z wysokości i sprawdźcie ponownie czy zmienił się jego skład.

A to już obrazek dotyczący nowej lekcji… Przedszkolaku patrząc na niego pewnie już wiesz o czym będzie dziś mowa???

Gotowa/y ZACZYNAMY… 🙂

Nazwij zwierzęta na fotografiach poniżej. Czym różni się owca od barana? Co mają wspólnego oba zwierzęta?

  • Co to za przedmioty? Nazwij je. Z czego je otrzymujemy?
  • Co możemy jeszcze otrzymać z wełny?
  • Jeżeli masz w domku przedmiot wykonany z wełny dotknij go? Co czujesz? Jaka jest wełna?
  • Czy owce dają człowiekowi tylko wełnę – dla jakich produktów hodujemy jeszcze te zwierzęta? (mięso, skóra owcza, mleko)

Oto rodzinka owieczek: mama- owca, tata- baran oraz dziecko- jagniątko. Powtórz nazwy z rodzicem.

Spójrz na obrazek przedstawiający zwierzęta gospodarskie. Ile owieczek widzisz na fotografii? Co robi każda z owieczek?

Poćwiczymy teraz stosunki przestrzenne. Odpowiedzcie na poniższe pytania:

– gdzie stoi korytko?

– co leży przed korytkiem?

– gdzie wszedł kot?

– gdzie bawią się świnki?

– gdzie się ukrył koń?

– gdzie pływają kaczki?

– jak nazywają się zwierzątka maszerujące za swoją mamą?

– gdzie jest myszka?

– nad jakimi zwierzątkami fruwają motylki?

– gdzie jest kogut?

– jakie zwierzątko znajduje się przed zielonym krzakiem, a jakie kryje się za tym samym krzakiem?

Owieczka – praca plastyczna

Wybierz i wykonaj jedną z poniższych prac (w zależności od upodobania i dostępnych materiałów w domku).

Zabawy ruchowe (potrzebne będą: zagroda zbudowana z klocków, kulki waty, klamerka do bielizny, kostka do gry planszowej, pojemnik na klocki, szalik, dzwoneczek):

  1. „Zaganianie owiec do stada” – dziecko część kulek z waty umieszcza za ogrodzeniem. Następnie wkłada za pomocą klamerki do bielizny „zaginione” owieczki do zagrody.
  2. „Wyganiamy owieczki z zagrody” – dziecko wyjmuje z zagrody wszystkie kulki z waty. Następnie rzuca kostką, pokazuje ile oczek wypadło i umieszcza za pomocą klamerki w zagrodzie odpowiednią ilość owieczek (kulek z waty).
  3. „Traf do celu” – dziecko stoi na wyznaczonej linii i kulkami waty trafia do ustawionego w pewnej odległości pojemnika na klocki.
  4. „Gdzie jest owca?” – mama owca ma zawiązane oczy. Próbuje odnaleźć swoje dziecko, zagubioną owieczkę, po dźwięku dzwoneczka (dziecko z dzwoneczkiem przemieszcza się po pokoju). Zabawę można wielokrotnie powtórzyć.

Zaloguj