DZIAŁ: Zwierzęta na wiejskim podwórku
TEMAT: Skąd się bierze wełna?
Kochane przedszkolaki
Na samym początku zadamy Wam pytanie do doświadczenia, które wykonywaliście przy temacie „Skąd się biorą jajka?” – Czy jajko wyjęte z octu wygląda tak samo jak przed doświadczeniem? Dlaczego jajko zrobiło się gumowate?
Odpowiedź: Podczas zachodzącej reakcji między wapniem, a octem wytwarza się gaz (widoczne pęcherzyki na powierzchni jaja) – dwutlenek węgla. Twarda skorupka jajka rozpuszcza się, pozostaje jego miękka część – przeźroczysta błona, która chroni pływające w środku białko i żółtko.
Teraz możesz podświetlić jajko i dostrzec białko i żółtko. Zrzućcie jajko z wysokości i sprawdźcie ponownie czy zmienił się jego skład.
A to już obrazek dotyczący nowej lekcji… Przedszkolaku patrząc na niego pewnie już wiesz o czym będzie dziś mowa???
Gotowa/y ZACZYNAMY… 🙂
Nazwij zwierzęta na fotografiach poniżej. Czym różni się owca od barana? Co mają wspólnego oba zwierzęta?
- Co to za przedmioty? Nazwij je. Z czego je otrzymujemy?
- Co możemy jeszcze otrzymać z wełny?
- Jeżeli masz w domku przedmiot wykonany z wełny dotknij go? Co czujesz? Jaka jest wełna?
- Czy owce dają człowiekowi tylko wełnę – dla jakich produktów hodujemy jeszcze te zwierzęta? (mięso, skóra owcza, mleko)
Oto rodzinka owieczek: mama- owca, tata- baran oraz dziecko- jagniątko. Powtórz nazwy z rodzicem.

Spójrz na obrazek przedstawiający zwierzęta gospodarskie. Ile owieczek widzisz na fotografii? Co robi każda z owieczek?
Poćwiczymy teraz stosunki przestrzenne. Odpowiedzcie na poniższe pytania:
– gdzie stoi korytko?
– co leży przed korytkiem?
– gdzie wszedł kot?
– gdzie bawią się świnki?
– gdzie się ukrył koń?
– gdzie pływają kaczki?
– jak nazywają się zwierzątka maszerujące za swoją mamą?
– gdzie jest myszka?
– nad jakimi zwierzątkami fruwają motylki?
– gdzie jest kogut?
– jakie zwierzątko znajduje się przed zielonym krzakiem, a jakie kryje się za tym samym krzakiem?
Owieczka – praca plastyczna
Wybierz i wykonaj jedną z poniższych prac (w zależności od upodobania i dostępnych materiałów w domku).

Zabawy ruchowe (potrzebne będą: zagroda zbudowana z klocków, kulki waty, klamerka do bielizny, kostka do gry planszowej, pojemnik na klocki, szalik, dzwoneczek):
- „Zaganianie owiec do stada” – dziecko część kulek z waty umieszcza za ogrodzeniem. Następnie wkłada za pomocą klamerki do bielizny „zaginione” owieczki do zagrody.
- „Wyganiamy owieczki z zagrody” – dziecko wyjmuje z zagrody wszystkie kulki z waty. Następnie rzuca kostką, pokazuje ile oczek wypadło i umieszcza za pomocą klamerki w zagrodzie odpowiednią ilość owieczek (kulek z waty).
- „Traf do celu” – dziecko stoi na wyznaczonej linii i kulkami waty trafia do ustawionego w pewnej odległości pojemnika na klocki.
- „Gdzie jest owca?” – mama owca ma zawiązane oczy. Próbuje odnaleźć swoje dziecko, zagubioną owieczkę, po dźwięku dzwoneczka (dziecko z dzwoneczkiem przemieszcza się po pokoju). Zabawę można wielokrotnie powtórzyć.










