Materiały do pracy z dziećmi w domu

  Ewelina Biskup

DZIAŁ: Dzień dziecka

TEMAT: MÓJ DZIEŃ DZIECKA

Kochane przedszkolaki co roku  obchodzimy kilka szczególnych świąt w następujących dniach:

26 maja, 23 czerwca, 21 stycznia, 22 stycznia, 1 czerwca

Co wspólnego mają ze sobą wszystkie te daty? Może pomogą Wam w odpowiedzi na to pytanie poniższe obrazki. Spróbujcie przyporządkować z pomocą  rodziców daty świąt z odpowiednim zdjęciem.

Otóż co roku świętujemy DZIEŃ MAMY, DZIEŃ TATY, DZIEŃ BABCI, DZIEŃ DZIADKA oraz DZIEŃ DZIECKA. W tych dniach pragniemy uszczęśliwić najbliższe nam osoby.

Drogie dzieci „Dlaczego nie wszystkie dzieci na świecie są szczęśliwe w Dniu Dziecka? Co może powodować taki stan?”

Otóż niektóre dzieci na świecie nie potrafią cieszyć w dniu swego święta ze względu na samotność, biedę, głód, trudną sytuację życiową, bądź ciężką pracę jaką muszą wykonywać w młodym wieku…

A czy Wy wiecie przedszkolaki, że DZIEŃ DZIECKA obchodzony jest na świecie na pamiątkę uchwalenia DEKLARACJI PRAW DZIECKA. CIEKAWOSTKĄ jest to, że Dzień Dziecka nie jest obchodzony we wszystkich krajach tego samego dnia czyli 1 czerwca tak jak ma to miejsce w naszym kraju czyli Polsce i nie przebiega wszędzie w jednakowy sposób.

POPROSIMY RODZICÓW O PRZECZYTANIE PONIŻSZYCH INFORMACJI (zadaniem dziecka będzie wskazanie odpowiedniej fotografii po usłyszeniu przeczytanej informacji).

  • Polska: 1 czerwca – bardzo często lekcje i zajęcia są odwołane, w placówkach organizuje się pikniki i festyny, dzieci dostają prezenty oraz łakocie.
  • Turcja: 23 kwietnia – Dzień Dziecka przypada tu tego samego dnia co Święto Niepodległości. W tym dniu dzieci odbywają wycieczki do tureckiego parlamentu.
  • Francja i Włochy: 6 stycznia – święto rodzinne, wspólna kolacja z rodziną, spożywanie ciasta z wróżbą. Dzieci otrzymują koronę króla i królowej.
  • Meksyk: 30 kwietnia – Dzień Małych Mułów obchodzony podczas Bożego Ciała. Dzieci biorą udział w procesji, w festynach, rozbijają piniatę – kulę wypełnioną słodyczami i zabawkami.

„ŻABKI” z pomocą rodziców wymieńcie nazwy miesięcy i dni tygodnia i spróbujcie odpowiedzieć na pytanie „Które dzieci będą obchodzić Dzień Dziecka jako pierwsze?”

Przedszkolaki dziś należy wykonać zadania w Karcie pracy ze strony 28.

Zachęcamy Was do wykonania piniaty. Instrukcję krok po kroku znajdziecie w załączniku.

Na koniec zapraszamy do gimnastyki z nietypowym przyborem – gazetą.


Materiały do pracy z dziećmi w domu

  Ewelina Biskup

DZIAŁ: Dzień dziecka

TEMAT: PRAWA DZIECKA

Kochani dziś „porozmawiamy” sobie o Waszych prawach i obowiązkach. Zanim obejrzycie plansze z Prawami Dzieci przybliżymy Wam pojęcie organizacji UNICEF – niesie ona pomoc dzieciom na całym świecie, dba o dostarczenie dzieciom pożywienia, środków czystości, odzieży i wielu innych, niezbędnych rzeczy. Każdy z nas może pomagać poprzez wpłatę dowolnej kwoty pieniędzy na konto organizacji lub podarowanie potrzebnych rzeczy.

Drogie przedszkolaki zapraszamy Was do obejrzenia filmu o prawach i obowiązkach dzieci.

https://slideplayer.pl/slide/2937342/

Drogie dzieci obejrzyjcie plansze poniżej, a rodziców uprzejmie proszę o przeczytanie dzieciom do czego mają prawo.

Żabki posłuchajcie piosenki i spróbujcie zapamiętać słowa refrenu i samodzielnie je zaśpiewajcie.

Drogie dzieci pamiętajcie, że poza prawami powinniście mieć również obowiązki np. sprzątanie zabawek, ścielenie łóżka, oddzielanie brudnych ubrań od czystych, uczenia się itp.

Zachęcamy rodziców do wykonania planszy motywacyjnej, dzięki której będziemy mogli obserwować dobre uczynki naszych pociech, a dzieci będzie ona zachęcać do  systematycznego wykonywania swoich obowiązków.

A teraz zapraszamy Was do nauki języka angielskiego. Słowa i tłumaczenie piosenki w załączniku.

Drogie dzieci dziś prosimy was o wykonanie obrazka, na którym narysujecie Wasze prawo które najbardziej lubicie, a jeśli ktoś lubi kilka może wykonać to w podobny sposób.


Materiały do pracy z dziećmi w domu

  Ewelina Biskup

DZIAŁ: Dzień dziecka

TEMAT: DZIECI Z RÓŻNYCH STRON ŚWIATA

Kochane przedszkolaki dzisiejsze zajęcia rozpoczniemy od piosenki Majki Jeżowskiej „Kolorowe dzieci”. Posłuchajcie.

Następnie wysłuchajcie opowiadania Agnieszki Filipowskiej „Uczta u motylków”.

Kerim i Jasira pojawili się w grupie Motylków kilka dni temu. Dzieci przyglądały im się z uwagą, bo wyglądali trochę inaczej i na początku niewiele mówili. Oboje mieli trochę ciemniejszą skórę, a ich czarne oczy patrzyły na innych badawczo i trochę nieufnie. Dziewczynka nosiła na głowie kolorową chustę, której nie zdejmowała nawet w budynku. Chłopiec był trochę starszy od siostry i dużo wyższy od pozostałych przedszkolaków, ale na razie pani dyrektor zdecydowała, że lepiej będzie nie rozdzielać rodzeństwa i przyjęła oboje do tej samej grupy.

 – Chcecie może poukładać puzzle? – pierwsza zagadnęła ich Julka, która jeszcze nie tak dawno sama była nowa w grupie Motylków i pamiętała, jak bardzo się wtedy denerwowała.

Na śniadej twarzy Jasiry pojawił się nieśmiały uśmiech. Skinęła głową i dała się nowej koleżance poprowadzić do stolika z rozsypaną układanką. Dziewczynka uwielbiała układać puzzle. Ten moment, kiedy z zupełnego bałaganu zaczynał się nagle wyłaniać piękny obrazek i okazywało się, żewszystkie elementy idealnie do siebie pasują, napawał ją wielkim spokojem. W prawdziwym życiu nie zawsze było tak łatwo…

– Ale jesteś szybka! – zawołała zachwycona Julka wpatrzona w zręczne palce Jasiry. – Nieźle! Już zrobiłaś prawie cały zamek!

 – Jeszcze niebo… i liście… – powiedziała skupiona na pracy dziewczynka. – I już.

– Ja też już prawie skończyłam, zobacz – pochwaliła się Julka. – A wiesz, mamy tu też takie puste puzzle, na których można samemu narysować obrazek i potem go układać. Chcesz?

Czarnooka koleżanka skinęła głową, po czym obie udały się w kierunku szuflad z przyborami plastycznymi. Dziewczynki wymyśliły, że każda z nich narysuje swoją rodzinę, a potem wymienią się puzzlowymi rysunkami i zobaczą, która szybciej go ułoży.

Tymczasem chłopcy bawili się w drugim końcu sali. W ruch poszły gumowe dinozaury, które wydawały z siebie przeraźliwe odgłosy. Kerim był zachwycony zgromadzonym w przedszkolu zbiorem prehistorycznych gadów. Dotychczas widział je w książkach i na kartach, które zbierał od kilku miesięcy. Ale takie zabawki to zupełnie coś innego! Rozpoznał wśród nich pterodaktyla i brontozaura. Był nawet nieduży, zielony model diplodoka i lekko zużyty tyranozaur. Lubił te skomplikowane nazwy. Nazywanie dzikich bestii pomagało mu pokonać strach przed nimi.

– Wrrrau! – ryczały potwory w rękach rozbawionych chłopców, którzy, choć widzieli się pierwszy raz w życiu, potrafili się razem świetnie bawić.

 – Ach, ci chłopcy, zawsze robią tyle hałasu! – skomentowała Julka zajęta szkicowaniem szczupłej sylwetki swojego taty. – Ja już prawie skończyłam, a ty?

Jasira potrząsnęła przecząco głową. Spojrzała na rysunek koleżanki, na którym byli tylko Julka i jej rodzice. Wszyscy troje jechali na rowerach przez park. A na jej układance pojawiło się już sześć osób: mama, tata, ona, trójka jej rodzeństwa i to wciąż nie była cała rodzina. Jeszcze przecież trzeba narysować małego Alima i babcię Hanę.

– O, macie piknik! – zawołała Julka, patrząc na narysowaną przez Jasirę rodzinę siedzącą wokół dużego koca zastawionego jedzeniem.

 – To nie piknik – sprostowała dziewczynka. – To nasz normalny obiad, w domu.

– A gdzie stół i krzesła?

 – Nie ma. Siedzimy na podłodze – wyjaśniła Jasira.

 – Ale wam fajnie! Na mnie mama by krzyczała, że nie siedzę przy stole i kruszę na podłogę. To niesprawiedliwe! – oceniła Julka. – I jeszcze w dodatku macie naleśniki…

 – To nie są naleśniki, to pita. Taki arabski chleb. Maczamy go w hummusie albo oliwie – oczy Jasiry zalśniły na myśl o pysznym jedzeniu w gronie najbliższych. – A może pobawimy się w dom i pokażę ci, jak to u nas wygląda? – zaproponowała.

– Super pomysł! – ucieszyła się Julka. – Ale chyba będziemy potrzebowały więcej osób, bo twoja rodzina jest taka duża.

 Znalezienie chętnych do zabawy na szczęście wcale nie było trudne. Dywanik w kąciku kulinarnym wkrótce zapełnił się plastikowymi talerzami oraz szmacianymi warzywami i owocami. Siedzące dookoła dzieci wzajemnie częstowały się zabawkowymi potrawami. Także wielbiciele dinozaurów dołączyli do tej uczty i nawet dla ich pupili znalazły się jakieś smaczne kąski.

– Kochana, ta pieczeń jest doprawdy wyborna! – Tereska z wdziękiem naśladowała swoją ciocię, pochłaniając niewidzialne danie.

 – Spróbuj musu jabłkowego! Po prostu felicja! – zachwycała się Kasia.

– Chyba raczej delicja… – poprawiła ją Julka.

– Hmm… naleśniki z lodami z marchewki i kalafiora! Pychotka! – wygłupiał się Julek.

 – I do tego sos mrówkowy! – wtórował mu Kerim.

 Wspólna biesiada trwała do czasu, aż pani Małgosia, roznosząca w przedszkolu obiady, zaprosiła dzieci do stołu na prawdziwy posiłek. Ale tak naprawdę nawet wtedy nie przerwano zabawy w nadawanie potrawom śmiesznych nazw. Pani Marta patrzyła z rozrzewnieniem na to, jak dzieci potrafiąsię razem świetnie bawić, nawet gdy są tak różne i pochodzą z różnych stron świata. Pomyślała, że nazwa Motylki tak bardzo pasuje do jej grupy. Tyle tu różnych barw i wszystkie do siebie doskonale pasują!

Mamy różny kolor skóry i inne zwyczaje,

Lecz w zabawie ta odmienność nieważną się staje.

Ty masz piegi, on ma loki, ja mam skośne oczy.

Gdy mnie poznasz, sam dostrzeżesz, jak wiele nas łączy.

Drogie dzieci spróbujcie odpowiedzieć na pytania do powyższego tekstu:

Jak wyglądali Kerim i Jasira?

Jakie zabawy zaproponowały dzieci  nowej koleżance i nowemu koledze?

Co przedstawiały rysunki Julki i Jasiry?

Co zdziwiło Julkę na rysunku Jasiry?

Zapraszamy do obejrzenia bajki – „My Dzieci Świata ❤️ | 🧒 Jesteśmy Dziećmi | Dzień Dziecka 2020 | Wierszyk | Bajki po Polsku”

Poprosimy rodzica o puszczenie kolejno utworów muzycznych z różnych stron świata (wiele utworów do wyboru znajduje się na stronie YouTube): muzyka hawajska, grecka Zorba, francuski Kankan, rosyjska Kalinka, zespół afrykański, irlandzka, muzyka z Chin etc. Zadaniem dzieci jest opisywanie ich nastroju i tempa.

Przedszkolaki wysłuchajcie krótkiego wierszyka Dominiki Niemiec, a potem spróbuj nauczyć się go na pamięć.

Choć ktoś jest inny, inne ma zdanie,

inny ma wygląd albo ubranie,

mieszka w innym miejscu, je co innego,

bawi się inaczej – może być twym kolegą.

Wystarczy tylko, że go zaakceptujesz,

a te różnice polubić spróbujesz.

„Żabki” dziś należy wykonać  zadania z Kart pracy nr 4 na str. 27.

Zachęcamy do wykonania pracy plastycznej „Pióropusz”– wycinamy z bloku technicznego długi pasek, którym można objąć głowę dziecka. Złączamy pasek, aby powstało koło. Dziecko ozdabia pasek dowolną techniką plastyczną. Do paska przyklejamy piórka, mogą być prawdziwe lub wycięte z papieru i postrzępione nożyczkami.

Na koniec dzieciaczki zatańczcie spontanicznie w swoich pióropuszach taniec do muzyki z linku poniżej „Śpiewające Brzdące – Indiański Taniec – Piosenki dla dzieci”.


Materiały do pracy z dziećmi w domu

  Ewelina Biskup

DZIAŁ: Dzień Dziecka

TEMAT: JESTEŚMY DZIEĆMI

Witajcie Drogie Dzieci! Wczoraj był cudowny dzień – Wasze święto, życzymy Wam, abyście każdego dnia byli szczęśliwi, radośni i przede wszystkim zdrowi.

Dziś porozmawiamy sobie o innych dzieciach, waszych kolegach. Wczoraj mówiliśmy o tym, że dzieci różnią się kolorem skóry, włosów, wzrostem, wiekiem i wieloma innymi cechami. Jest  jednak mnóstwo rzeczy i cech, które są u dzieci podobne, dotyczy to między innymi waszych zainteresowań i upodobań.

Spójrzcie na obrazek i opowiedzcie,  w jaki sposób spędzają ze sobą czas  dzieci  na obrazku.

Children doing different activities illustration

Jak zapewne zauważyliście dzieci doskonale się ze sobą bawiły, cieszyły się ze wspólnie spędzonego czasu. Czy Wy również bawicie się tak ze swoimi kolegami i koleżankami?

A teraz zapraszamy Was do obejrzenia bajki zauważcie, jak bawią się główni bohaterowie i spróbujcie ich naśladować podczas zabaw z innymi dziećmi – „KOLEDZY Z PODWÓRKA | Odcinek 12 | „Zimowe zabawy” | Bajka po Polsku”

Drogie przedszkolaki  wszystkie dzieci uwielbiają się śmiać i bawić. Spójrzcie na rysunki i pomyślcie, czy wasi /ulubieni koledzy i koleżanki mieli/ mają z wami dużo cech wspólnych? Czy lubią bawić się w te same zabawy, co wy?

Dzieci kochają bawić się razem, bardzo ważne jest, aby podczas zabawy być miłym i nigdy nikogo nie obrażać.

Zapraszamy Was  do zabawy przy piosenkach: „Piosenki dla dzieci. Spoko Loko – Tańce Połamańce oraz „Maskotki – kółeczko zabawa taneczna dla dzieci (Offical video 2019)”

Żabki odgadnijcie, jaka jest ulubiona zabawka dzieci z planszy poniżej.

Kochane dzieci dziś należy wykonać zadania ze strony 26 oraz zachęcamy Was do wykonania swojego portretu.


Materiały do pracy z dziećmi w domu

  Ewelina Biskup

DZIAŁ: Dzień dziecka

TEMAT: WSZYSTKIE DZIECI NASZE SĄ

Kochane przedszkolaki ciocie dedykują Wam piosenkę z okazji Waszego święta. Możecie wykonywać polecenia zgodnie z tekstem piosenki.

Temat naszych poniedziałkowych zajęć brzmi jak słowa słynnej piosenki Majki Jeżowskiej „WSZYSTKIE DZIECI NASZE SĄ”. Posłuchajcie i opowiedzcie Waszym rodzicom o czym mówi jej tekst.

Zapraszamy do wysłuchania wiersza Wincentego Fabera:

„Dzieci świata”

W Afryce w szkole na lekcji,
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
Że gdzieś na świeci śnieg pada.

A jego rówieśnik Eskimos,
Tez w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że są na świecie
Gorące pustynie i palmy.

Afryki, ani Grenlandii
My także jak dotąd nie znamy,
A jednak wierzymy w lodowce,
W gorące pustynie, w banany.

I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.

Drogie przedszkolaki spróbujcie odpowiedzieć na pytania do wiersza:

– Z jakich stron świata pochodziły dzieci?

– Z czego śmiały się afrykańskie dzieci?

– W co nie uwierzyli Eskimosi?

– Co łączy wszystkie dzieci na świecie?

„Żabki” wskażcie dzieci występujące w wierszu wśród zdjęć przedstawiających dzieci z różnych stron świata.

Przedszkolaki czy wszystkie dzieci są jednakowe? Wskażcie podobieństwa i różnice pomiędzy dziećmi na świecie (kolor skóry, ubiór itp.). Spróbujcie opisać jak wygląda: Eskimos, Indianin, Japonka, Gwinejczyk – Murzyn.

Teraz nie możemy się spotkać, ale możecie również obejrzeć zdjęcia swoich kolegów i koleżanek z grupy na naszej stronie internetowej szkoły i odnaleźć podobieństwa i różnice w wyglądzie swoim i swoich rówieśników.

Posłuchajcie wesołej piosenki dla dzieci „Jesteśmy dziećmi”.

Żabki dziś należy wykonać ćwiczenia z Karty pracy nr 4 str. 25-26.

Zachęcamy do wykonania jednej z poniższych prac plastycznych (pliki znajdziecie w załączniku poniżej).


Zaloguj